CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, February 4, 2012

iman? ckupkah sekadar mengaku kita ISLAM? ^_^

Assalamualaikum w.b.t..selawat dan salam ke ats rasul junjungan kita,Muhammad S.A.W,keluarga baginda dan sahabat2 baginda....


Apa khabar iman kita hri nie ya? n ksihatan kita? kpd yg iman down,ayuh mantapkn kembali iman kita....kpd yg imannnya tngah UP tu,cba prthankn...tp lumrah,iman tu kdg kala di atas,kdg kala d bwah...moga2 iman kita bila trgelincir ckit ke bwah,jgn smpai mmbwa kpd jatuh trsungkur tersembam ke lantai yea....ehehe...n msti ada juga kwn2,shbt2 n ahli kluarga yg xsihat kn?? syafakumullah...moga ALLAH mnyembuhkan kalian smua.amiin..brsyukurlh sbb ALLAH msih lg ingt kita...ALLAH bukan sja2 bg kita sakit...sakit nie slh satu kafarah dosa...menghapus dosa2 kecil...jd,bila sakit tu,jgn merungut ya....sebaliknya,ALHAMDULILLAH...skurg2nya ALLAH msih ingt kita kn?? hehe.. ^_^


"What is WORD of the day today??"... msih ingt lg,zman skolah dlu,stiap hri khamis msti ckgu BI akn tnye...msuk je slangkah ke dlm kelas,ckgu tu akn tnya, "what is word of the day today,class...??? " ehehe...tu kisah zman remaja...skrg mmg la msih terglong dlm glongan remaja,tp UP ckit la..tua ckit..xbnyak tuanya...ehehe(masih nk prsan muda)...


Muqaddimah je dh mcm prakata penulis dlm novel..ehehe..ok,straight to the bridge la...ehehe...topik strusnya adalah..IMAN...ana bukan lh ustzah,bukan juga sorg dai'e yg profesional...tp ana berusaha utk mnjadi 'seseorang' yang menyampaikn...hasil artikel nie  adlh berdsarkan apa yg ana dh bljar spnjg proses pentarbiyyahan...kita share2 la kn? xkan kita nk msuk syurga sorg2 kn....itu dh pentingkn diri dh tu... na'uzubillah..


1. Definisi IMAN






Iman adalah mmbenarkan dgn HATI (iktikad),mleafazkan dgn lidah dan mengamalkan dgn anggota...itu dari segi istilah...dari segi bhsa arab pula ertinya,PERCAYA..

Jadi...,pengertian iman kepada ALLAH adlh mmbenarkn dgn hati bhwa ALLAH itu benar2 ada dgn segala sifat keagungan dan kesempurnaanNYA..bukan itu shj,kemudian pengakuan itu hendaklah diikrarkan dgn lisan dan dibuktikan dgn amal perbuatan yg nyata..

Apa beza antara MUSLIM dan MUKMIN???
" smua org MUKMIN tu adlh MUSLIM, tp xsemua MUSLIM tu adlah MUKMIN." msti tuan2 dan puan2 shbt2 smua dpt fhami mksudnya kn?? Maknanya d sini,setiap org yg brgelar ISLAM itu adlah MUSLIM...krna MUSLIM brmksud org yg mnganut ISLAM... tp...ada tapi jugk...ehehe..apa yang kita fham ttg MUKMIN?? and apa kaitannya dgn IMAN?? sgt rapat kaitannya...so, seseorg yg dapat d katakan sorg mukmin adalah org yg memenuhi ketiga2 unsur keimanan di ats,yakni mmbenarkan dgn hti,mlfazkn dgn lidah n beramal dgn anggota..
Hrus diingatkn,wlupn sseorg tu mngakui dlm hatinya ttg keberadaan ALLAH,tp x diikrarkan dgn lisan n xdiamalkn dgn jasadnya,maka org itu xdpt lh kita nk kategorikan sbg mukmin..so,kita nie tergolong dlm glongan mukmin ke??? cba cek balik iman kita,hati kita,ikrar kita n perbuatan sgla bntul amal kita...cek dlm diri kita,ada x ketiga2 unsur keimanan nie...mgapa perlu ada ketiga2 unsur nie?? sbb ketiga2 basic/unsur2 nie merupakan 1 kesatuan yg utuh dimana xdpt kita leraikan mahupun d pisahkan...

Beriman kpd ALLAH adlh kperluan n kewajipan yg sgt besar pd kita...sperti firmanNYA:


“Wahai orang-orang yang beriman. Tetaplah beriman kepada Allah dan RasulNya (Muhammad) dan kepada Kitab (Al Qur’an) yang diturunkan kepada RasulNya, serta kitab yang diturunkan sebelumnya. Barangsiapa ingkar kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, Kitab-kitab-Nya, Rasul-rasulNya, dan hari kemudian, maka sungguh orang itu telah tersesat sangat jauh.” (Q.S. An Nisa : 136)


Ayat di atas memberikan penjelasan bahwa Bila kita ingkar kepada Allah, maka akan mengalami kesesatan yang nyata. Orang yang sesat tidak akan merasakan kebahagiaan dalam hidup. Oleh karena itu, beriman kepada Allah sesungguhnya adalah untuk kebaikan manusia.
Seterusnya, melafazkan dengan lidah...yakni secara lisan..contohnya apa?..contohnya,mengucap dua kalimah syahadah..

Ungkapan dua kalimah syahadah, atau mengucap dua kalimah syahadah merupakan dua susunan perkataan yang nilainya di sisi Allah dan orang-orang yang beriman adalah melebihi daripada nilai dunia dan segala isinya. Diriwayatkan daripada Nabi SAW bahawa “Sekiranya hendak ditimbang nilai dua kalimah syahadah dengan segala isi dunia, nescaya timbangan yang membawa dua kalimah itulah yang terlebih berat”.

Dua kalimah syahadah ini adalah lafaz penyaksian. Bermaksud aku sanggup menjadi saksi bahawa tidak ada Tuhan yang disembah, yang ditaati, yang benar, yang mentadbir, dan yang segala-galanya melainkan Allah. Dan aku juga sanngup menjadi saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah yang tidak akan menyampaikan sesuatu melainkan apa-apa yang disuruh oleh Allah; sama ada daripada segi perkataan, perbuatan dan semua tingkahlaku baginda.
Mafhumnya, tidak sahlah penyaksian seseorang yang tidak menuruti kehendak-kehendaki lafaz dua kalimah syahadah ini. Iaitu yang tidak tunduk dan tidak patuh kepada suruhan Allah, atau mana-mana suruhan Allah. Tidak percaya kepada semua yang disampaikan oleh Rasulullah SAW, atau mana-mana di antara sunnah Rasul itu. Seseorang saksi, ia sanggup menyaksikan setiap apa yang disaksikannya atau yang dipercayainya dengan sepenuh-penuh penyaksian. Tidak ragu-ragu lagi.
Penyaksian kepada dua kalimah syahadah ini pula letaknya di hati. Bukan pada lidah semata-mata. Sebab mana manusia pernah menyaksikan Allah? Mereka tidak pernah melihat Allah tetapi merasakan dengan hati akan kebesaran dan perlunya mereka patuh kepada segala perintah Allah. Mereka sekarang ini juga tidak pernah berjumpa dengan Rasulullah SAW tetapi kemurnian risalah yang dibawa oleh Baginda dan ketinggian akhlak baginda yang dipelajari daripada hadis-hadis menjadikan manusia itu yakin akan setiap perkara yang dibawa baginda itu benar daripada Allah SWT.
Ungkapan dua kalimah syahadah ini sepatutnya dihayati oleh umat Islam pada setiap masa dan ketika. Tidak berlalu sesuatu waktu kecuali diperbaharui ingatan dan penghayatan kepada kedua-dua lafaz ini. Seseorang muslim hendaklah senantiasa membasahi bibirnya dengan ucapan dua kalimah syahadah. Lalu hatinya juga akan turut dibasahi dengan nilai iman, taqwa dan rasa penyerahan serta penghambaan kepada Allah dan ketaatan kepada apa-apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW.
Firman Allah (Ali Imaran:102) “Wahai orang-orang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benarnya dan janganlah kamu mati melainkan sebagai orang Islam (yang menyerah diri kepada Allah secara sepenuhnya).

Bukan nya sy nk ckap psal 2 kalimah syahadah sja,tp mmg hakikat syahadatain nie ada chemistry dgn iman.... smua nie bukan poretan yg mengarut2,tp ianya agak basic n bukan boleh semborono bicara...nnti xpsal2 kena 'cili pedih' kt akhirat nnti...na'uzubillah...

Next, mengamalkan dengan anggota...mata,hidung,telinga,mulut,tangan,kaki,ltut...smua la...xpyah bgtau pn smua tau kn??
Apa yang d maksudkn dgn mengamalkan dgn anggota(JASAD)??? maknanya mudah jer...klau kita nie btul2 beriman,msti kita akn lksanakn amar makruf nahi mungkar kn??? sbb klau ssorg tu mlakukan kemungkaran,bukan lah dia boleh dgelar org beriman...bukan nya sy ckp amar makruf nahi mugkar nie nk sruh anda buat bnda atau smthng yg besar2.... nehi nehi kata org india...ehhe...tau x,klau la tngah2 anda drive,tub2! ade batang pkok yg xbrape nk besar kt tngah jlan raye tu...xkn nk langgar kn??? hancur la kreta...so,alihkan....klau anda pindahkn batang pkok tu ke tmpt len,tu dh kira amar makruf nahi mungkar...sbb anda dh buat 1 kebaikn,spya nnti klau ade org lain lalu kt jln tu,x mmudaratkan dia...kn anda dh dpt saham kt ctu... tp bukannya dgn 1 act tu je kita boleh d katakn beriman....apa yg cuba sy smpaikn,stakat ilmu yg sy ade,...kita buat kebaikan biarpun kcil,tp biarlah istiqamah...insya ALLAH,yg kcil tetapi istiqamah tu la yg ALLAH pndang kelak...

haa....ckap fasal amar makfur nahi mungkar plak.....sbnarnya tu slah 1 cntoh la...iman-mengamalkan dgn anggota...bukan stkat tu,ianya sbg tnda bersyukur kita pd ALLAH sbb bg kita anggota... tul x? ehehe.. sy bukan la ustzah,tp sy cuba sedaya upaya utk berkongsikn ilmu yg sy ade nie wlupn xsehebat para dai'e...sy cma nk bg view yg ckup mudah....

so,bnyak mengulum hri nie?? fakta atau basic yg agak berat kn???so,cuba tnya hati,takat mne iman kite??? ade x ketiga2 unsur tu?? klau xde,cpat2 la kita sme2 topup n cri medium yg blh mmbantu utk menjadikan kita seorang mukminin dan mukminah...insya ALLAH...slalu lah muhasabah diri n slalu2 kn lh cek iman kita....servis iman kita spya xtrus lalai....moga2 ALLAH bg kita perlindungan dr 'racun perosak' umat islam yakni syaitan....Allahumma Amiin....

Akhir kata(cewah mcm utusan kmentrian pljaran plak ehehe),apa yang baik itu,tentunya dtg dr PENCIPTA kita iaitu ALLAH S.W.T,apa yg bruk itu puncanya dari diri ana sendiri...apa2 kekurngan harap d tambah,apa2 kesalah,harap d maafkn dan dperbetulkan....sy tinggalkn nukilan kali nie dgn sbuah hadith,...

Dari Umar Ibnul-Khattab r.a, katanya : Sedang kami duduk di dalam majlis bersama Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba mucul di dalam majlis itu seorang laki-laki yang berpakaian serba putih, berrambut terlalu hitam, tiada kesan bahawa ia seorang musafir, dan tiada antara kami yang mengenalinya, lalu duduk ia bersama Rasulullah SAW, dan ditemukan kedua lututnya dengan kedua lutut Rasulullah SAW serta diletakkan kedua tapak tangannya ke atas kedua paha Rasulullah SAW, lalu berkata :
Sipemuda : Khabarkan aku tentang Islam ?
Rasulullah : Islam, iaitu hendaklah mengucap syahadat - bahawa tiada Tuhan melainkan Allah Ta'ala dan bahawasanya Muhammad itu Rasulullah, dan hendaklah bersembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah apabila berdaya ke sana.
Sipemuda : Benar katamu.
( Berkata Umar r.a : Kami merasa hairan kepada tingkah laku sipemuda itu, dia yang bertanya dan dia pula yang mengiyakannya )
Sipemuda : Khabarkanlah kepada ke tentang Iman ?
Rasulullah : Hendaklah engkau beriman kepada Allah, Malaikat-MalaikatNya, Kitab-KitabNya, Rasul-RasulNya, Hari Akhirat dan hendaklah engkau beriman kepada taqdir Allah yang baikNya atau yang burukNya.
Sipemuda : Benar katamu ! Khabarkanlah kepadaku tentang Ihsan ?
Rasulullah : Hendaklah engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatNya sesungguhnya Allah sentiasa dapat melihat engkau.
Sipemuda : Khabarkan padaku tentang hari kiamat ?.
Rasulullah : Tiadalah orang yang ditanya itu lebih mengetahui dari orang yang bertanya.
Sipemuda : Khabarkan padaku tentang tanda-tandanya ?
Rasulullah : Apabila hamba perempuan melahirkan tuannya sendiri ; Apabila engkau melihat orang yang berkaki ayam, tidak berpakaian, pengembala kambing ( berbangga) membina bangunan yang tinggi-tinggi.
( Kemudian beredar keluar sipemuda itu dari majlis tersebut ) :
Rasulullah : Tahukan anda wahai Umar siapakah pemuda yang menyoal kau tadi ?
Umar Al-Khattab : Allah dan RasulNya jua yang mengetahui.
Rasulullah : Itulah Jibril a.s yang telah mendatangi aku untuk mengajarkan kamu pelajaran agama kamu.

sama2 kita renungkan...

K.I.T.A~

~Moga bertemu di lain waktu,klau x di dunia blog,insya ALLAH,d taman firdaus nnti...amiin...~

wabilahitaufiq walhidayah,Assalamualaikum wrbt...




0 comments:

Post a Comment